طرح درس دوره های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تبلیغ مجازی ( تفصیل در ادامه مطلب)
مراکزی که نیاز به تعریف دوره های ذیل دارند می توانند با اینجانب تماس بگیرند
ردیف | عنوان | ملاحظات | |
۱ | کاربری رایانه ، ویندوز و اشنایی با اینترنت | – کاربری رایانه، آشنایی با ویندوز، آشنایی با اینترنت و….. | |
۲ | ملزومات ورود به فضای سایبر | – پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری ورود به فضای سایبر:رایانه / مودم ADSL و اینترنت و … / هاست و سرور/ دسترسی به شبکه / دسترسی به منابع دیجیتال ومنابع آرشیوی / پشتیبانی فنی (دسترسی به طراح و برنامه نویس و … ) | |
۳ | ضرورت و اهمیت تبلیغ دین در فضای مجازی:
تجربههای مثبت تبلیغ مجازی |
– دیدگاه و نظریات موجود :عرصه های تبلیغ دینی در وب دو، فرصت ها وتهدیدها وشناخت رقبا
– ضرورت تبلیغ، تاثیرگذاری ، جنگ نرم درفضای مجازی و ظرفیتهای فضای مجازی در بیداری اسلامی ،خطر سطحینگری و غفلت از فضایحقیقی – شناخت هم جبهه ای ها، شناخت و معرفی افراد موثر، رسانه ها، ارتباط گیری – مهارتهای محتوائی و انتقال تجارب مبلغان در زمینه های مختلف و آسیب شناسی/- این مهارتها می تواند در گروه های محتوایی صورت گیرد مانند: اعتقادی ، اخلاقی، قرآنی، احکام، مشاوره، ادیان، مذاهب، و… . |
|
۴ | فضاهای الکترونیک و مجازی ، سایبر، وفضاهای تبلیغات مجازی | – آشنایی بافضاهای الکترونیک و دیجیتال ، سایبر و مجازی، اینترنت و اینترانت،
– آشنایی با شکل های تبلیغ مجازی در فضای مجازی و سایبر – آشنایی با مهارت های انسان هزاره سوم (سواد اطلاعاتی و سواد رسانه، شهر الکترونیک و…. )و نقش هریک درتبلیغ دین |
|
۵ | اینترنت وروش های تبلیغ مجازی | – روش های تبلیغ در فضای مجازی بااستفاده از:انجمن ها/پیام گروهی/پرسش و پاسخ/ اتاق گفتگو/مقالات/ نظر سنجی/ اشتراک لینک/ وبلاگ یا کلوب لاگ و فعالیت خصوصی (پیام کوتاه- نقاشی- توصیف نامه- یاداشت وگالری) | |
۶ | وب دو و شبکه های اجتماعی (کاربر محور) | – شناخت انواع شبکه های اجتماعی، قابلیت ها و چگونگی ورود به آن ها و بارگزاری اطلاعات (مثل: فیس بوک / توییتر / فیس نما / فیس فا / کلوب / گوگل پلاس و….) تاریخچه و چگونگی همسویی آن ها
– برنامه های مبتنی بر گجت(ابزارک) مانند: آی گوگل. – برنامه های مبتنی بر خبر خوان مانند فید برنر. – برنامه های مبتنی بر بوک مارک مانند: سایت دلچسب – برنامه های مبتنی بر پیام کوتاه مانند تویتر و فیس بوک – برنامه های مبتنی بر مولتی مدیا مانند یوتیوب – برنامه های مبتنی بر دوست یابی مانند مای پردیس |
|
۷ | راهکارهای ورود و استفاده از فضاهای مجازی ، فضاهای شیرینگ و اشتراکی | – چگونگی حضور در فضای سایبر، ….ثبت نام و عضویت و…
– سرویس های وبلاگی و سایت های رایگان/ نرم افزارهای مدیریت محتوا / روش های دسترسی به اینترنت و تبلیغ مجازی بوسیله تبلت، موبایل وآشنایی با سایت های آپلود و بارگزاری، آشنایی بامرورگرهاو افزونه های موجود برای آن ها و…. – به اشتراک گذاری تولیدات اعم از متن، فیلم، عکس، صدا، فلش و هر گونه فایل. – در این عرصه تمامی برنامه های تبلیغی ارائه شده توسط تمامی کاربران قابل استفاده خواهد بود. مشخصه اصلی آن این است که فضا سازی نهائی در آن با کاربر است مثل:بالاترین،یوتیوب،تویتر، آی گوگل و … . |
|
۸ | سایت و چگونگی مدیریت محتوای سایت | – آشنایی با انواع سایت ها و روش های تولید و مدیریت محتوای آن ها، ماندگاری و تاثیرپذیری و…
– آشنایی با استانداردهای تولیدمحتوا، اقتضائات ، قالب های ارایه، و… |
|
۹ | نرم افزارهای مدیریت محتوای (CMS) | – آشنایی کلی بانرم افزارهای مدیریت محتوامثل جوملا یا وردپرس(به انتخاب استاد)،کد نویسی و اچ تی ام ال نویسی ونرم افزارهای مرتبط | |
۱۰ | وبلاگ نویسی ومدیریت محتوا،
………………………………………… فوتوبلاگ، ویدئوبلاگ، پادکست |
– آشنایی با انواع وبلاگ ها و روش های تولید و مدیریت محتوای آن
– مهارت ها: – آراس اس( RSS) – آپلود / – قالب ها/ – و… – مهارت ها: – آپلود اف تی پی و …/ – کدها/ – رتبه سایت – سرویس های وبلاگ نویسی: ورد پرس / بلاگر/ بلاگفا / فلیکر / و….. فعالیت در وبلاگ ها : ۱٫ پروفایل/۲٫ گفتگو (شات باکس)/۳٫ نظرات(کامنت)/۴٫ ایجاد پست/۵٫ تبلیغات/۶٫ گالری/۷٫ توصیف نامه/۸٫ ترجمه به زبان های دیگر/۹٫ خبرنامه/۱۰٫ نظر سنجی/۱۱٫ گروه سازی/۱۲٫ خبرخوان[۱]/۱۳٫ لینک باکس/ – شناخت فوتوبلاگ، روش تولید و بایدونبایدهای آن و آشنایی با ادیتورهای مرتبط مثل گرافیک و….، انواع فرمت های مختلف .نمونه های موجود مثل فلیکر و… – شناخت ویدئوبلاگ، روش تولید و بایدونبایدهای آن، انواع فرمت های مختلف .نمونه های موجود مثل…. – شناخت پادکست، روش تولید و بایدونبایدهای آن، انواع فرمت های مختلف .نمونه های موجود مثل پادکست دانشگاه مجازی المصطفی و… |
|
۱۱ | آشنایی با چت ومسنجرها و نرم افزارهای گفتگو، قابلیت ها و امکانات آن ها (نمونه دریاهو، بیلوکس ، پالتالک ، گوگل تالک یا ال فور آی ):
|
شناخت مسنجرها و قابلیت های آنان و چگونگی عضویت و استفاده از ان ها، و معرفی انواع مسنجرها:یاهو، پالتالک، ال فور آی و….
آشنایی با چت ،مزایا و مضرات آن: ۱٫ نوشتاری (خصوصی یا عمومی) ۲٫ گفتاری : تصویری یا غیر تصویری در بخش خصوصی یا عمومی) – – امکانات تخصصی چت – ترفندهای چت (- ارسال پیام (pm) :_ پیام آفلاین_ پیام گروهی) – شناسایی آسیبهای چت – روان شناسی چت و کاربران چت رومها – تعریف ومفهوم چت و گپ – اقسام مسنجرها و تفاوت آنها – اشاره به تفاوت نسخهها خصوصا نسخه های یاهو – اصطلاحات عمومی و تخصصی چت – امکانات و مهارتهای عمومی و تخصصی چت – آشنایی با انواع چت رومهای کاربردی و مشهور ایجاد اتاق کنفرانس با آی دی مخصوصی با رنگ های متفاوتی که هر یک قابلیت هایی خاص خود را دارند، این آی دی ها در پنج رنگ زیر تعریف می شوند: مشکی(رایگان) ، آبی ، صورتی ، سبز و طلائی(دارای امکانات ویژه از قبیل حمایت و پشتیبانی مسنجر و نیز در اختیار داشتن میکرفون). اعلام وضعیت / ربات/ فریاد/ارسال فایل /پروفایل/پیام آفلاین/گفتگوی شخصی/کنفرانس/لینک/پیام های گروهی/لیست دوستان/ بوت /نجوی / ارسال تصویر /اشتراک تصویر/اشتراک دوستان/امکانات افزودنی: فنی و محتوایی./مسدود کردن ارتباط موقت و دائم شامل: بانس(قطع ارتباط ۲۴ ساعته) ، رِد (در این حال نوشتهها ارسال نمیشود) وبان (اخراج دائمی). |
|
۱۲ | فروم وانجمن ها
|
شناخت فروم ها و قابلیت های آنان ، چگونگی عضویت و استفاده از ان ها، معرفی انواع فروم ها
– تعاریف کلی و آشنایی با قابلیت های انجمنها – مهارتهای عمومی استفاده از انجمن ها (پست ، تشکر و …) – ترفندها ( آی دی ، کوکی و …) – آشنایی با انجمن های معروف در سطح عمومی پروفایل/اتاق گفتگو (عمومی- خصوصی)/ انجمن سازی یا گروه سازی /یاداشت/ ایجاد بحث/ پاسخ به بحث/ لینکستان/تبلیغات/ وبلاگ یا کلوب لاگ/ نظر سنجی/گالری/توصیف نامه/ نقاشی/ فریاد (امضا)/ پیام (گروهی- خصوصی)/مطالب جالب/ مقالات/ اشتراک لینک/ پرسش و پاسخ |
|
۱۳ | مخاطب شناسی:گروه های هدف در تبلیغ مجازی | – تقسیم بندی مخاطبان از حیث گرایش دینی:
– تقسیم بندی مخاطبان از حیث گروه سنی: – تقسیم بندی مخاطبان از حیث تحصیلات: – تقسیم بندی مخاطبان از حیث جنسیت: – روش مناظره و آداب گفتگو در فضای مجازی و سایبر – روش جذب و ارتباط موثردر فضای مجازی و سایبر |
|
۱۴ | نویسندگی در شبکه مجازی | – سوژه یابی ، پرورش سوژه، هنر بیان غیرمستقیم ، قالبهای نویسندگی(گفتگو، طنز و..)، انتخاب تیتر، مختصر نویسی، نویسندگی تعاملی ، روش استناد در اینترنت و…..
– ماخذ شناسی و مهارت های محتوائی در فضای مجازی و سایبر |
|
۱۵ | تاکتیک های جنگ نرم مجازی | – گفتمان سازی مجازی، هجمهها و جنبشهای وبلاگی، شبکه وبلاگی و…. | |
۱۶ | امنیت در شبکه ها و فضای مجازی | – شناخت راهکارهای امنیت و جلوگیری از نفوذ وآشنایی با روش های جاسوسی و روش های هک و راهکارهای جلوگیری از آن و شناخت انوا ع آنتی ویروس ها | |
۱۷ | فیلترینگ و انواع جرائم سایبری | – آشنایی با قانون کپی رایت ، انواع فیلترینگ و قانون رسیدگی به جرائم سایبر و قوانین مرتبط با آن در بین المللی و داخلی | |
۱۸ | وب سنجی ، شاخص های اعتبارسنجی | – آشنایی با استانداردها و معیارهای ارزیابی وبلاگ، وب سایت ،شبکه های اجتماعی وجریان شناسی فعالیت های سایبری و نقد فعالیت های مخالفین ومهاجمین
– الف). نظارت محتوایی:محتوای علمی خوب/سبک زیبا و رعایت اصول نوشتاری/موضوع مناسب/ ب). نظارت فنی :قالب زیبا و شکیل/ شکل ظاهری و بصری نوشتار:لوگو، تصاویر و سایر جذابیت ها/ نام وبلاگ، سایت، آی دی و … مناسب/ به روز رسانی و فعالیت منظم / ج). اثر گذاری مطلوب شامل:تعداد مراجعان به تناسب موضوع/ رتبه وبلاگ یا سایت در موتورهای جستجوگر/ تعداد نظرات و عکس العمل های مخاطبان/ بک لینک ها ، کلید واژه ها و … نمونه مستندات مرتبط مثل الکسا و… |
نظر دهید!