کاربرد شبکه های اجتماعی موبایلی در ارتباطات الکترونیک
ابداع اینترنت در سال ۱۹۶۹
•ارسال و انتقال اطلاعات به وسیله رایانه ها/•بی بی اس ها/•ایمیل پاپ تری/•یوزنت ها/•بولتن بوردها/•انحصار اینترنت در دست نظامیان، دانشگاه ها و مراکز صنعتی بزرگ
نسل دوم وب : ( ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴)
شبکه های اجتماعی یا رسانه های اجتماعی
•وبلاگها ( داخلی و خارجی، نرم افزارهای بلاگ نویسی)/•میکروبلاگها(توئیتر)/•شبکه های دوست یابی( اورکات ) /• سایت های اجتماعی(فیس بوک ، مای اسپیس، کلوب) /•ویکی ها ( ویکی پدیا) /•سایت های اشتراک گذاری/•(فلیکر ، یوتیوب ، کلام تی وی ) /• پیام رسانها ( یاهو مسنجر ، گوگل تاک ) /•تالارهای گفتگو ( انواع فرومهای عمومی و تخصصی )/• گروه های ایمیلی ( یاهو و گوکل ) /•خبرخوانها ( انواع فیدها ، نیوز پارسیک ) /•پادکستها(پادکست، ودکست)/ •لینکدونی های عمومی/•(بالاترین، والاترین)/•فناوری های سخت افزاری مانند آی پی تی وی و آیفون
وضعیت ضریب نفوذ اینترنت همراه در ایران
•اینترنت در ایران : ضریب نفوذ اینترنت در ایران به بیش از ۵۴ درصد و آمار کاربران اینترنت در ایران به بیش از ۴۰ میلیون نفر رسیده است – سازمان فناوری اطلاعات ایران، سایت متما
• معنای این آمار این است که چیزی حدود ۳۳ میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران امکان استفاده از اینترنت روی موبایل خود را دارند.
• چه از طریق اینترنت موبایلی، چه از طریق مودم های وای فای متصل به اینترنت پر سرعت در منزل یا محل کار.
•ضریب نفوذ موبایل در ایران به ۱۰۵ درصد رسیده است
• این آمار معنی دار، دلیل اصلی مهاجرت ملموس کاربران شبکه های اجتماعی مجازی در ایران از سمت شبکه های وب محور به سمت شبکه های موبایل محور است.
• البته دلایل دیگری نظیر سرعت دسترسی، سهولت در استفاده، فیلترینگ کمتر و تنوع محصولات باعث این مهاجرت بوده است.
شبکه های اجتماعی موبایلی
•شبکه های اجتماعی موبایلی، بخشی از شبکه های اجتماعی اینترنتی یا شبکه های اختصاصی هستند که از طریق نرم افزارهای مبتنی بر موبایل قابل استفاده می باشند.
• زیر ساخت این شبکه ها، گوشی های هوشمند(اسمارت فونها) تبلتها و اینترنت موبایلی است
تعریف اپلیکیشن
•نرم افزار واسط کاربری
•انواع اپ ها:
•مبتنی بر اندروید، IOS
•اسکایپ ، فیسبوک مسنجر
• آی کلاد اپل، وایبر، تانگو
انواع اپ ها
•بازی و سرگرمی
•کاربردی
•امور مالی
•آموزشی
•علمی و پزشکی
• سبک زندگی
•شبکه اجتماعی
•پیام رسان
•اطلاع رسانی و خبری
• عکس و فیلم
فروشگاه های اپلیکیشن ایرانی
• هم اکنون فروشگاه های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری برای کاربران ایرانی گوشی های هوشمند در بخش سیستم عامل آندروید و هم در بخش سیستم عامل iOS شکل گرفته که به نوعی نیاز کاربران ایرانی را از اپ استورهای معروف جهانی همچون گوگل پلی و ای تیونز رفع ساخته است.
• براساس آخرین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نزدیک به ۱۰ درصد پهنای باند کل کشور را این فروشگاه های نرم افزاری به خود اختصاص داده اند.
• کافه بازار، سیبچه، کندو، مای کیت و پارس هاب
فروشگاه کافه بازار
•وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستاگرام هر کدام بیش از یک میلیون بار توسط کاربران ایرانی کافه بازار بارگذاری شده است
• شمار کاربران اپل از این بارگذاری این برنامه های کاربردی به بیش از ۳۰۰ هزار نفر می رسد
اخذ مجوز
• الزامی شدن اخذ مجوز برای اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی تلفن همراه
• فعالان این بخش به عنوان ناشر دیجیتال باید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز ارائه خدمات دریافت کنند
فیلتر شدن برخی از شبکه های اجتماعی موبایلی
• دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی با تاکید بر اینکه فیلتر شدن نرم افزارهای کاربردی موبایل مانند وایبر و واتس آپ و تانگو در دستورکار این کارگروه قرار دارد، گفت: براساس تصمیمی که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در زمان فیلتر کردن وی چت گرفته مقرر شد تا زمان تقویت نرم افزارهای مشابه داخلی، فیلتر شدن نرم افزارهای خارجی مذکور به تعویق بیفتد.
رایگان یا پولی
• وی چت، وایبر، واتس آپ، تانگو و اینستاگرام همگی رایگان هستند
وی چت
•براساس آمارهای موجود ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا از نرم افزار چینی وی چت برای چت کردن و ارسال صوت و تصویر به صورت کاملا رایگان استفاده می کنند که براساس گفته محمود واعظی یک درصد این کاربران معادل ۴ میلیون نفر ایرانی هستند.
• یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است، که به دلیل بسته شدن برخی قابلیت های نرم افزار در ایران، در حال حاضر نرم افزار پرکاربردی به حساب نمی آید
Instagram
• هم اکنون این شبکه اجتماعی بالغ بر ۱۰۰ ها میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. Instagram نام نرم افزاری است که ویژه سیستم عامل آندروید وIOS ، توسط همین کمپانی عرضه شده است که توسط آن می توانید اکانت اینستاگرام خود را مدیریت کنید. این نرم افزار به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در صفحه خود تصاویر مختلف را قرار دهید تا دوستانتان آن را مشاهده کنند.
وایبر=Viber
• با نرم افزار وایبر نیز امکان تماس تلفنی و ارسال پیام رایگان بر بستر اینترنت به صورت رایگان فراهم شده است؛ نرم افزار پیام رسان واتس آپ – WhatsApp – نیز از ارتباط دیتا و یا WiFi برای ارسال پیام استفاده میکند و دیگر لازم نیست کاربر هزینهای برای پیام کوتاه پرداخت کند. همچنین نرم افزار تانگو تماس صوتی تصویری رایگان با میلیونها نفر از طریق WiFi و یا دیتا را برقرار می کند و اینستاگرام نیز شبکه اجتماعی با قابلیت به اشتراک گذاری عکس و تصویر است.
• محبوب ترین نرم افزار برقراری تماس اینترنتی در دنیا، بعد از نصب آن و اتصال به اینترنت از طریق سیم کارت یا WIFI در آن ثبت نام کنید. برای مکالمه با دوستانتان باید طرف مقابل نیز این برنامه را نصب داشته باشد که خود وایبر به شما برای شناسایی دوستانی که وایبر را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب دارند کمک می کند.
واتس آپ
•با این برنامه قطعا با SMS های معمولی خداحافظی می کنید! این شعار بزرگترین و معروفترین شعاری است که سازندگان این نرم افزار آن را بیان می کنند. واتس آپ نیز یکی از محبوب ترین نرم افزار ها در نوع خود به شمار می آید که می تواند جایگزین ارسال اس ام اس ها به صورت معمول برای شما شود.
واتس آپ
• تا کنون هیچ شرکت دیگری نتوانست در مدت زمان چهار سال نخست خود با سرعتی شبیه واتس آپ پیشرفت کند. این سرعت یعنی ۴۵۰ میلیون کاربر فعال روزانه که همچنان در هر روز یک میلیون کاربر به آن افزوده میشوند. زاکر برگ میگوید: « این اپلیکیشن در مسیری برای برقراری ارتباط یک میلیارد نفر، قرار دارد».
۴۴ درصد از کاربران اسمارتفونها حداقل یک بار در هفته از اپلیکیشن واتساپ (whatsapp) استفاده میکنند. این رقم برای فیسبوک که حالا بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد ۳۵ درصد است.
واتساپ حالا ماهانه بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد. کاربرانی که روزانه دستکم ۴۰۰ میلیون عکس رد و بدل میکنند. نزدیکترین رقیب به واتساپ٬ ویچت است که حالا چیزی در حدود ۲۴۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.
واتساپ امروز فقط ۳۲ مهندس و برنامه نویس کامپیوتری دارد. در واقع به ازای هر ۱۴ میلیون کاربر فعال فقط یک مهندس در این شرکت وجود دارد. چیزی که در این صنعت بیسابقه است. تیم پشتیبانی واتساپ هم خیلی کمتر از این مقدار است. این گروه حالا۵۰ میلیارد پیغام را روزانه از طریق هفت پلتفرم هدایت میکند. میزان سرپا بودن سرویس در این محصول ۹۹.۹ درصد است و این چنین است که اعتماد کاربران را به خود جلب کرده است.
خرید اپلیکیشن پیام رسان واتساپ
• شرکت فیسبوک اقدام به خرید اپلیکیشن پیام رسان واتساپ به ارزش ۱۹ میلیارد دلار نمود. این اپلیکیشن تقریبا شبیه به مسینجر فیسبوک است که برای پیامرسانی تحت موبایل از آن استفاده میشود
ooVoo
• – پس از بسته شدن نرم افزار وی چت بسیاری از کاربران ooVoo را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده اند! از نظر امکانات محدودتر از برنامه ویچت می باشد اما رابط کاربری ساده و انتقال فایل های صوتی با کمترین حجم از جمله مواردی است که باعث شده است میلیون ها کاربر در سراسر جهان از ooVoo برای تماس و ارتباط با دوستان خود استفاده کنند.ooVoo امکان تماس تصویری را نیز برای کاربران خود ایجاد کرده است که می توانید در حین برقراری تماس از افکت های زیبای تصویری که در نرم افزار گنجانده شده است نیز استفاده کنید.
DiDi
• – دی دی ( DiDi ) : یکی از شبیه ترین نرم افزارها به شبکه اجتماعی وی چت می باشد که به دلیل ترافیک مصرف بالای سی پی یو نتوانسته به محبوبیت رقیب خود برسد!با استفاده از این نرم افزار می توانید به صورت گروهی با دوستانتان به گفتگو بپردازید و عکس هایشان را لایک کنید. امکانات دی دی تقریبا با وی چت برابری می کند، پس در صورتیکه با وی چت کار کرده باشید مشکلی با استفاده از نرم افزار اندروید دی دی نخواهید داشت!
kik
• – کیک ( kik ) : از مواردی که درباره مسنجر kik می توان به آن اشاره کرد، امکان ارسال پیام با اینترنت کم سرع است. با توجه به فشرده سازی که در موتور این نرم افزار اندروید قرار دارد داده ها با حجم بسیار کم انتقال پیدا می کنند و باعث کاهش مصرف اینترنت شما می شود. همچنین این امکان را نیز فراهم می کند که با سرعت بسیار کم اینترنت امکان استفاده کامل از این مسنجر قدرتمند را داشته باشید.
KakaoTalk
• – KakaoTalk : نرم افزاری با امکانات قابل قبول که توانسته بیش ۱۱۰ میلیون کاربر در جهان را با خود همراه کند. از مهمترین ویژگی های این نرم افزار پیام رسان می توان به قابلیت delivery اشاره کرد. با استفاده از این قابلیت این امکان برای شما فراهم می شود که از خوانده شدن یا نشدن پیامتان توسط دریافت کننده آن با خبر شوید.در این نرم افزار شماره موبایلتان همان نام کاربریتان خواهد بود و همچنین قابلیت اضافه کردن مخاطبین سیم کارتتان به لیست دوستان شما را دارا می باشد.
Tango
• این نرم افزار نیز درکنار وایبر و واتس آپ یکی از محبوب ترین نرم افزار های پیام رسان اندروید به حساب می آیند. تانگو امکان نمایش دوستانی که از این برنامه استفاده می کنند را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید راحت تر دوستان خود را پیدا کنید و با آنها به گفتگو بپردازید. از مهمترین ویژگی هایی که باید به آن اشاره کنیم کیفیت صدا و تصویر فوق العاده بالای تانگو می باشد که باعث می شود انتقال داده های اطلاعاتی صوتی و تصویری با بالاترین کیفیت انجام شد.
nimbuzz
• – نیم باز ( nimbuzz ) : مسنجری قدرتمند جهت برقراری ارتباط بین دو یا چند کاربر، نیم باز نرم افزار متنی است که باعث می شود به راحتی و در صورت دسترسی به اینترنت با کاربران لیست خود به صحبت بپردازید. امکان آپلود فایل به مقدار نامحدود نیز در این مسنجر گنجانده شده است که به این وسیله می توانید عکس ها و ویدئوهای خود را نیز با دوستانتان به اشتراک بگذارید.از مواردی که در این نرم افزار اندروید وجود دارد اتصال آن به پروفایل فیسبوکتان است. کاربران نیم باز می توانند در صورت آنلاین بودن دوستانشان در فیس بوک با آنها به وسیله این مسنجر اندرویدی صحبت کنند. برای دانلود این نرم افزار اندروید از سایت جوان موبایل با ما همراه باشید …
واقعیت افزوده
• واقعیت افزوده Augmented Reality یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه میکند.
• این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا دادههای GPS میباشد ایجاد میشود.
• واقعیت رایانهای مفهوم کلی واقعیت افزودهاست.
• در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمیشود بلکه فقط اضافه میشود.
• همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی میکند.
• در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک میکند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شدهاند.
• واقعیت افزوده که اکنون به اختصار AR نامیده میشود؛ در عمل چیزی نیست جز تماشای یک پدیده در دنیای واقعی که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی کامپیوتری و یا اطلاعات برخاسته از جی پی اس (GPS) – سیستم مکانیاب جهانی متکی بر ناوگان ماهوارهای – افزوده شده است.
• به عبارت بهتر؛ واقعیت افزوده محصول ارتباط دو جهان با یکدیگر است: جهان رسانهای و جهان واقعی.
• واقعیت مجازی (Virtual Rality) را که به اختصار VR خوانده میشود نباید با AR یا همان واقعیت افزوده اشتباه گرفت. در مورد واقعیت مجازی؛ کلیه عناصری که توسط کاربر نهایی درک و دریافت میشود، ساخته کامپیوتر هستند؛ اما در واقعیت افزوده، بخشی از اطلاعاتی که کاربر میگیرد، در دنیای واقعی وجود دارد و بقیه بخشها توسط کامپیوتر و در قالب دیجیتال ساخته شدهاند.
به کارگیری واقعیت افزوده در روزنامه همشهری
گوگل گلس
تهدیدها
•کاهش قدرت کنترل خانواده و دولت
•امکان ترویج سبک زندگی غربی
•ترویج فساد اخلاقی
•ارتباطات نامحدود
•جاسوسی
•جمع آوری اطلاعات توسط بیگانگان
•نقض حریم خصوصی
•اعتیاد اینترنتی
•هزینه های مستقیم و غیر مستقیم برای کاربران
فرصتها
•ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی
•ارتباطات گروهی و شبکه ای میان گروه های انقلابی و اسلامی
•گسترش علم و فناوری
•ارایه آموزش های الکترونیک
•اطلاع رسانی سریع
•نقش شبکه های اجتماعی در مدیریت بحران ها
•تقویت هویت دینی و ملی در سطح بین الملل
• کاهش هزینه های مخابراتی
علت جذابیت شبکه های اجتماعی موبایلی
•۱– جایگزینی برای کارکردهای تلفن مانند پیامک، تماس صوتی، تماس ویدئویی، ارسال فایل
•۲- امکان شبکه سازی و گروه سازی میان دوستان
•۳- ثبت اطلاعات و سابقه تماس ها
•۴- امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و دیتا ها و فیلم و عکس
•۵- امکان مکان یابی و اطلاع رسانی مبتنی بر اطلاعات مکانی
•۶- قدرت سرگرمی و بازی سازی
•۷- محیط چند رسانه ای و متصل به اینترنت
•۸- سادگی دسترسی
•۹- مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر خدمات مخابراتی
نمونه های مرتبط استفاده از ظرفیتها
•مقابله با تحریف نام خلیج فارس
•کمپین نوروز
•کمپین بازگرداندن نام ایران به فهرست یاهو
•مساله هسته ای ایران
•کمپین جین
سازمان های ایرانی و شبکه های اجتماعی
•وزارت خارجه
•وزارت نفت
•وزارت ارتباطات
•سازمان محیط زیست
•معاون اول رییس جمهور
•رییس جمهور
•دفتر نشر آثار رهبری
• شهرداری تهران
کاربرد شبکه های اجتماعی موبایلی در روابط عمومی
•شبکه های اجتماعی ظرفیتهای فراوانی برای روابط عمومی ها دارند
•با وجود مشکل فیلترینگ اغلب این شبکه ها ، می توان با به کارگیری قابلیتهای این شبکه ها در پرتال های سازمانی ، از ویژگی شبکه سازی مخاطبان بهره برداری کرد
•هر نهاد روابط عمومی باید استایل بوک یا سیاست رسانه ای در خصوص نحوه استفاده کارکنان از شبکه های اجتماعی داشته باشد
• بسیاری از اطلاعات و محتوای پرتال های سازمانی و تولید شده در روابط عمومی قابلیت استفاده غیر رسمی در این فضا را دارد.
•سازمان های ایرانی باید از ظرفیتهای این شبکه ها به نفع سازمان و مردم استفاده کنند.
•هر سازمان باید حداقل یک اپلیکیشن موبایلی داشته باشد
•اطلاعات هر سازمان علاوه بر وب سایت باید از طریق نسخه موبایل و اپلیکیشن موبایلی در اختیار مردم قرار داده شود.
•روابط عمومی سازمان باید در تمام شبکه های اجتماعی موبایلی و وبی صفحه اختصاصی راه اندازی کند.
•کانال های ارتباط با مردم متکثر شده است.
•مفهوم مخاطب و مشتری به مفهوم FAN یا هوادار تغییر پیدا کرده است. آنها داوطلبانه سازمان ما را تبلیغ می کنند.
•برگزاری جشنواره های موبایلی در روابط عمومی به راحتی قابل انجام است.
•مطالعه محتوای شبکه های اجتماعی موبایلی بهترین روش برای سنجش افکار عمومی است.
•رویکرد آینده دنیای اطلاع رسانی، به سمت شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند است.
•امروز مردم بیشتر از تماشای تلویزیون، بیشتر از مطالعه روزنامه، از موبایل خود استفاده می کنند.
•ایجاد گروه های کاری و ارتباط مداوم با همکاران ، مثال: موسسه اعتباری توسعه، معاونین اجتماعی شهرداری تهران، خانه های سلامت شهر تهران. خبرنگاران آی تی.
•ایجاد صفحه در اینستاگرام برای انتشار عکس و فیلم و خبر.
•حضور فعالانه مدیران و همکاران روابط عمومی در این شبکه ها.
•به اشتراک گذاری فایل های مختلف میان گروه های همکار.
•ایجاد اتاق فکر میان مدیران روابط عمومی و صاحب نظران ارتباطات.
•به کارگیری لایو ژورنالیسم در روابط عمومی با انتشار سریع اخبار و اطلاعات رویدادها.
•راه اندازی کمپین های موضوعی و خبری.
•استفاده از امکان ارتباط صوتی و تصویری و متنی از طریق این شبکه ها.
•راه اندازی اپ های متنی کتاب، تراکنش مالی وبانکی، نقشه، اطلاعات مبتنی بر مکان.
نظر دهید!