پیام و پیامک فرهنگی:
کوته نوشتهای که بین ۱۵ (با فونت سایز ۱۲ حدوداً یک سطر) تا ۱۰۰ کلمه (با فونت سایز ۱۲ حدوداً پنج سطر) باشد و یک مفهوم دینی و تبلیغی را بهطور مستقیم یا غیرمستقیم برای مخاطب تداعی کند. این پیام و پیامک متناسب با موضوع و محتوای آن، میتواند شامل موارد اعتقادی، نکات تفسیری، فرهنگی، هنجارهای اجتماعی و… باشد که به علت اختصار، در مطالب تولیدی (و نه فراوری و اقتباس از کتابها و سخنرانیها و… که اصل امانتداری باید رعایت شود و درج منبع لازم است) ذکر منابعی که این پیام و پیامک از آنها برگرفتهشده است، لزومی ندارد.
متن کوتاه:
محتوایی متنی با جملاتی بین ۱۰۰ (با فونت سایز ۱۲ حدود پنج سطر) تا ۳۰۰ کلمه (با فونت سایز ۱۲ حدود ۱۵ سطر) که با ورود و خروجی زیبا و تحلیل مناسب و تأثیرگذار به طرح و تبیین مسئلهای دینی و تبلیغی میپردازد.
ذکر منابع و مأخذ در این قالب لازم است (پینوشتها و منابع، شامل تعداد کلمهها نمیشود).
دل نوشته:
آنچه از سر دلتنگی، صمیمانه و صادقانه، بدون تعارفات بیان شود و بازتابی از احساس و اندیشهی نویسنده باشد دل نوشته نام دارد.
دل نوشته مخاطب خاص نداشته و نویسنده، یا برای رها شدن خود، قلمفرسایی میکند و یا خود را بجای مخاطبان قرار داده و از زبان خود بهصورت غیرمستقیم دغدغهها و نیازهای آنان را بیان مینماید. اینگونه نوشتار با توجه به نقش احساسات در آن، میتواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد.
رویکرد مبلغین در این نوع نوشتار، باید تبلیغی بوده و در قالب آن نیازها و مشکلات جامعه بیان و راهکار کوتاه داده شود.
دل نوشته نوعی متن کوتاه بوده که ذکر منبع نوعاً در آن معنایی ندارد.
مقاله اینترنتی:
نوشتاری که حول یک محور و مسئله اصلی شکل گرفته و در یک سیر منطقی ضمن بررسی و تبیین جوانب مختلف مسئله (با ارائه مستندات و منابع و ارجاعات) به آن، پاسخی شفاف و روشن داده میشود. مقاله اینترنتی، باید دارای ساختاری چون عنوان، مقدمه، ذی المقدمه (بحث و بررسی مسئله) نتیجه و ارجاعات و منابع باشد.
در مقالات اینترنتی، محتوا علاوه برداشتن شرایط فوق، باید متناسب با فضای مجازی و مخاطبان آن بوده و در عین علمیت، سادهنویسی شده و از اصطلاحات خاص علمی بدون توضیح و پینوشت دادن، پرهیز شود تا مورد استفاده مخاطبان عام فضای مجازی واقع شود.
مقاله اینترنتی تبلیغی، بین یک صفحه ۳۰۰ کلمهای (با فونت سایز ۱۲ حدود ۱۵ سطر) تا چهار صفحه ۳۰۰ کلمهای (بدون در نظر گرفتن پینوشت و اضافات) است.
پرسش و پاسخ:
روشی است که بهوسیلهی آن، مخاطب به توجه و تفکر درباره موضوع و مفهومی جدید و یا فهم بهتر مفاهیم تشویق میشود. در این روش، مستقیماً به بیان مطلب نپرداخته و با طرح سؤال یا سوا لاتی هدفمند، مخاطب را بهصورت غیرمستقیم وارد مرحلهی کشف مفاهیم جدید میکنیم.
سؤالات باید با توجه به زمینههای علمی مخاطبان بوده و بهگونهای باشد که ذهن مخاطب را به حرکت درآورده و ایجاد شبهه ننماید. هدف از پرسش و پاسخ، توجه دادن، تحریک تفکر، تقویت قدرت استدلال، سنجش و قضاوت بیطرفانه مخاطب و استفاده از تجارب و دانستههای گذشته او برای نیل به کشف مجهول یا فهم بهتر مطلب.
حجم پرسش و پاسخ، بهتناسب میتواند در حد یک متن کوتاه یا نهایتاً یک مقاله اینترنتی باشد (هر چه کوتاهتر و گویاتر باشد بهتر است).
رعایت ملاکهای لازم در متن کوتاه یا مقاله اینترنتی نیز لازم است.
پاسخ به شبهه:
هر سؤال، اشکال یا ابهامی که به قصد منحرف کردن افکار از باورهای درست، در برداشتها، تحلیلها و رفتارها، به صورتهایی چون ایراد، اشکال، ایجاد تردید، به اشتباه انداختن، بدگمانی، مغالطه و سفسطه مطرح میشود، شبهه نام دارد و پاسخی که برای رفع این ابهام بهصورت منطقی، مستدل و مستند و روشن ساختن حق و جداسازی آن از باطل صورت میگیرد، پاسخ به شبهه نام دارد. برای پاسخگویی به شبهات، ریشهیابی و شناسایی عوامل تأثیرگذار آن و در نظر گرفتن شرایط مخاطب امری ضروری است.
حجم پاسخ به شبهه، به تناسب میتواند در حد یک متن کوتاه یا نهایتاً یک مقاله اینترنتی باشد (هر چه کوتاهتر و گویاتر باشد بهتر است).
رعایت ملاکهای لازم در متن کوتاه یا مقاله اینترنتی نیز لازم است.
داستان:
اثر هنری منثوری که توسط نویسنده خلق شده و دارای عناصری چون طرح شخصیتها، معنا، بیان و گفتوگو، حادثههایی درگذر زمان و … است؛ داستان نام دارد. داستان بر اساس نوع محتوا و میزان پرداختن به مسئله، به اقسام مختلفی چون داستان تخیلی، داستان کوتاه، داستان علمی و… تقسیم میشوند. استفاده از داستان برای تبلیغ و نشر بینش و رفتار اسلامی، یکی از بهترین قالبهایی است که مبلغین توانمند میتوانند از آن بهرهمند شوند. داستان بسته به نوع آن، بین ۱ تا ۱۰ صفحه (۳۰۰ کلمهای) است.
جدول و مسابقه:
جدول و مسابقه، سؤالاتی به همراه خود دارد که چینش سؤالات طوری است که پاسخ کوتاه به همراه دارد. گاهی خود سؤالات فینفسه موضوعیت دارد و باید محتوای تبلیغی و دینی را انتقال دهد؛ و جدول را پر کند؛ و یا اینکه برای جدول و مسابقه رمزی مشخص میشود که با پاسخ به سؤالات و پر کردن خانههای جدول و مسابقه رمزگشایی میشود و یک مطلب مهم دینی تبلیغی بیان میشود تا در ذهن مخاطب ماندگار باشد.
متوسط سؤالات استفادهشده حدوداً ١٢ سؤال است.
معرفی سایت:
جهت ارجاع و آشنا کردن مخاطبان با منابع و وبگاههای معتبر و مرتبط بیشتر، ضمن ارائه لینک ان، عنوان و موضوع سایت، صاحبامتیاز و پشتیبان آن و همچنین دو نکته ویژه آن معرفی میگردد.
حجم این محتوا نهایتاً در حد متن کوتاه است.
معرفی کتاب:
جهت ارجاع و آشنا کردن مخاطبان با کتب و منابع بیشتر، ضمن معرفی موضوع و فهرست کتاب، نویسنده و هدفی که نویسنده برای این کتاب دنبال کرده و چاپهای که دارد، به چند نکته از محتوای آن و ارزشی که دارد، اشاره میگردد.
حجم این محتوا نهایتاً در حد متن کوتاه است.
معرفی نرمافزار:
جهت ارجاع و آشنا کردن مخاطبان با نرمافزارهای موردنیاز مخاطبان که توسط مراکز معتبر طراحیشده و انتقال مفاهیم دینی با رویکرد تبلیغی دارند. معرفی نرمافزار، سازنده آن، هدف از تولید این نرمافزار و طرز استفاده و سرفصل مباحث ارائهشده در آن ضروری است.
حجم این محتوا نهایتاً در حد متن کوتاه است.
عکس نوشته:
تصویری است که درون آن یک متن دینی کوتاه، مفهومی و متناسب (کمتر از ۵۰ کلمه) قرار دارد. یک عکس نوشته باید بهگونهای باشد که یک مفهوم دینی را بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تصویر و متنی با فونت و رنگ متناسب در ذهن مخاطب القاء نماید لذا تناسب و هماهنگی تصویر و متن باید بهگونهای باشد که پیام در اولین نگاه به مخاطب منتقل شود
با توجه به اینکه بیشترین دریافت ما از طریق قوه بینایی است، اگر انتقال پیام و مفهوم به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و ماندگاری بالاتری را در ذهن مخاطب خواهد داشت به همین خاطر غالب کاربران فضای مجازی علاقهمند چنین محتواها و قالبهایی میباشند.
*یکی از علل شایع در پایین بودن عکس نوشتهها استفاده از پاورپوینت در طراحیها است، لذا ضروری است جهت تهیه عکس نوشته از نرمافزارهای طراحی مانند Photoshop، Illustrator، Corel استفاده گردد.
**با توجه به اقتضائات ، شرایط و محیط اینستاگرام در صورتی که تصویر تهیه شده توسط مبلغ حاوی پیام تبلیغی و قابل درج باشد، می تواند فاقد متن باشد.
توجه : استفاده از کپشن جهت استفاده حداکثری از ظرفیتهای انتقال پیام و ایجاد فضای تعامل با مخاطب در محیطهایی مثل اینستاگرام و تلگرام لازم است.
پوستر:
تلفیقی است از هنر گرافیک و هنر تبلیغات که به صورت کاملاً حرفهای جهت انتقال پیامی خاص در یک نگاه سریع و گذرا، طراحی و خلق شده و غالباً برای نصب بر دیوار، بیلبورد و… در نظر گرفته میشود.
تمایز پوستر با عکس نوشته در این است که انتقال پیام به مخاطب در پوستر میتواند بهتنهایی از طریق تصویر یا متن (نقاشی خط، نگارگری) باشد. هر چند مطلوب، پوستری است که از متن و تصویری همخوان و مفهومی، همزمان استفاده شود درصورتیکه عکس نوشته منحصراً بهصورت استفاده همزمان از عکس و متن میباشد، تفاوت دیگر این دو در سایز و حجم آنها است. پوستر، ابعادی در حد و اندازه ۵۰ *۷۰ سانتیمتر یا بهصورت عمودی، ۷۰ *۱۰۰ سانتیمتر دارد.
با توجه به اینکه پوستر برای چاپ و نصب میباشد لازم است از کیفیت بالایی برخوردار باشد و فرمت تصویری آن معمولاً TIFF، PSD، JPEG میباشد.
اینفوگرافی:
اینفوگرافی، پردازش و نمایش تصویری اطلاعات و محتواهای پیچیده و گسترده بهصورت ساده و دستهبندیشده با استفاده از نمودار، نقشه، عکس، متن و… است که بهسرعت در دسترس مخاطب قرار میگیرد. این قالب بهترین شیوه برای انتقال حجم وسیعی از اطلاعات مستند در کوتاهترین زمان ممکن با جذابترین شکل ممکن برای مخاطب میباشد.
اینفوگرافی، در همان ابعاد پوستر، قابل ارائه است. و فرمت رنگ آن RGB و فرمت تصویری آن معمولاً JPG، JPEG میباشد.
نکته:
لازم به ذکر است درصورتیکه فرمت رنگ طرح CMYK باشد بعد از ذخیره کردن کانالهای رنگی طرح به هم میریزد (نشان آن این است که برخی رنگها جیغ، تیره یا رنگ مرده میشوند).
پاورپوینت:
فایل یا محتوایی است چندرسانه ای که برای ارائه، آموزش، گزارش، اطلاع رسانی و….. به روش نمایش اسلاید مورد استفاده قرار می گیرد. این قالب به جهت امکان استفاده همزمان از تصویر، متن، کلیپ و صوت ، روشی جذاب برای آموزش بوده که معمولا در سمینارها و کلاس های اموزشی و همایش ها استفاده می شود. تولید محتوای دینی در قالب پاورپوینت، مستلزم داشتن سیری منطقی در راستای تبیین موضوع یا مسالهای مشخص می باشد (یعنی عنوان، مقدمه، ذی المقدمه، نتیجه گیری بهمراه ذکر مستندات و منابع ) و لازم به ذکر است استفاده هر چه بیشتر از قالبهای تصویری و گرافیکی به جذابیت و انتقال بهتر مطالب کمک شایانی می کند.
برای ارائه یک بحث جامع و کامل به تناسب موضوع در قالب پاورپوینت بطور معمول از حداقل ۱۵ اسلاید و حداکثر ۳۵ اسلاید استفاده می شود.
توجه: لازم به ذکر است قالبهای محتوایی (مانند متن کوتاه، عکس نوشته، کلیپ صوتی و …) استفاده شده به تناسب رویکرد محتوایی پاورپوینت، باید ملاک های ذکر شده در هر کدام از قالبها را داشته باشد.
فتوکلیپ:
به ویدئویی که از تدوین و ترکیب مجموعهای از تصاویر به همراه صداگذاری و میکس مناسب برای رساندن مفاهیم و انتقال پیام ساختهشده است، فتوکلیپ میگویند. هنرمندی و خلاقیت خالق این اثر، به چیدمان منطقی تصاویر و ارتباط معنایی آنها با صوتی است که در پسزمینه منتشر میکند و از این ترکیب خلاقانه، مخاطب را آگاه به مسائل و موضوعات مختلف میکند. در فتوکلیپ میتوان از صوتهای مختلف و در یک موضوع، برای پرداختن به جوانب مسئله، بهره گرفت. زمان فتوکلیپ، حداقل ۱ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه (حجم کمتر از ۱۰ مگابایت) است؛ و فرمت آن معمولاً MPEG، FLV، MP4 میباشد.
کلیپ تصویری:
کلیپ تصویری بطور معمول از ترکیب دو یا چند قطعه ویدیوی کوتاه با سناریویی مشخص و تدوینی منطقی با مدتزمان کمتر از ۷ دقیقه (مطلوب بین ۲ تا ۵ دقیقه) گفته میشود که به دو صورت تولیدی و آرشیوی تهیه میگردد. کلیپ تولیدی بر اساس یک موضوع و فیلمنامه تصویربرداری گردیده و سپس تدوین میگردد اما کلیپ آرشیوی از تقطیع و تدوین چند قطعه ویدئویی آماده و مرتبط که طبق یک سناریوی جدید تدوینشده است، میباشد.
کلیپ تصویری میتواند مستند، انیمیشن، مصاحبه، گزارش و … باشد؛ و فرمت آن نوعاً AVI، FLV، MPEG، MP4 و مناسب است نسبت تصویری آن ۱۶:۹ باشد.
فیلم موبایل:
تعریف: قطعه ویدیویی با موضوع و سناریویی مشخص که لزوماً با موبایل تصویربرداری و تدوین میشود که میتواند تولید یا آرشیوی باشد. استفاده از افکتهای صوتی و تصویری، رعایت زاویه دید، رعایت نورپردازی و … از اموری است که لازم است موردتوجه قرار گیرد.
فیلم موبایل حداقل ۱ دقیقه و حداکثر ۳ دقیقه میباشد و فرمت آن نوعاً MP4، AVI، ۳GP میباشد.
ملاکهای این قالب نوعاً مانند ملاکهای کلیپ تصویری است.
کلیپ صوتی:
بطور معمول از ترکیب دو یا چند قطعه صوت مختلف (کلامی ، آهنگ و …) و مرتبط بهصورت هدفمند که میتواند تولید یا آرشیوی باشد. استفاده از افکتهای صوتی و آهنگ ضمیمه از اموری است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.
زمان کلیپ صوتی حداکثر ۵ دقیقه است (لازم به ذکر است که آستانه شنوایی مخاطب نوعا ۳ دقیقه می باشد).
فرمت آن نوعاً MP3 ، WMA، WAV میباشد.
کاغذ خودچسب (استیکر):
استیکرها در فضای مجازی، بیشتر مربوط به شبکههای پیامرسان هستند که نشاندهنده هویتها و هنجارها و فرهنگ بومی هر کشوری میتواند باشد. استیکرهای تبلیغی، رویکرد اسلامی داشته و دربردارندهی محتوایی عام جهت نشر در شبکههای پیامرسان است. این استیکرها که باید دارای گرافیک قوی و مخاطب پسند باشند بهتر است بهصورت پک. بدون تبلیغات بوده و در ایام خاص و مناسبتها منتشر شوند. استیکرها با فرمت تصویری PNG و در ابعاد ۵۱۲ در ۵۱۲ پیکسل و با نرمافزارهای ویرایش عکس، ساخته میشود
ویژه نامه / نشریه الکترونیک :
قالبی است که عمده محتواهای درج شده در آن، مربوط به یک موضوع خاص می باشد. ویژه نامه / نشریه الکترونیک معمولا به صورت مناسبتی و حول یک محور و موضوع خاص متشکل از قالب های مختلف متن کوتاه، مقاله اینترنتی، عکس نوشته، کلیپ و…. منتشر می شوند. تولید ویژه نامه / نشریه الکترونیک ، بصورت های مختلفی چون وب زین (webzine)؛ و یا فایل های اجرایی قابل مطالعه آنلاین و یا آفلاین؛ و یا به صورت پی دی اف pdf ، اس دبلیو اف swf ، ادوبی فلش و یا بصورت نرم افزار ارائه می شود. هر ویژه نامه / نشریه الکترونیک، از حداقل ۴ صفحه تا حداکثر، ۱۲ صفحه و متشکل از حداقل سه قالب(مثلا پوستر، متن، کلیپ صوتی) تشکیل شده است.
توجه:
لازم به ذکر است قالبهای محتوایی (مانند متن کوتاه، عکس نوشته، کلیپ صوتی و …) استفاده شده در ویژه نامه / نشریه الکترونیک باید ملاک های ذکر شده در هر کدام از قالبها را داشته باشد.
نرم افزار:
نرم افزار مجموعه ای از فایل ها و مستنداتی است که دستوراتی قابل اجرا بر روی کامپیوتر و موبایل را در قالب فایل های کامپایل شده در اختیار ما قرار می دهد.
نرم افزارها می توانند با پسوندهای اجرایی مختلفی تولید شوند که رایج ترین آنها، پسوند exe برای محیط ویندوز و پسوند apk برای محیط اندروید می باشد. نرم افزار به دلیل گستره امکانات قوی و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه محتواهای دیجیتالی(متن، تصاویر، صوت و..) و نیز خلق ابزارهای کاربردی از قدرت بسیار بالایی برای نشر انبوهی از اطلاعات و ایجاد ارتباط فراگیر با مخاطب برخوردار است. تسلط بر کدنویسی و پیاده سازی صحیح زیرساخت های فنی، خلاقیت در پیکربندی صفحات، ابزارها و جلوه های بصری، می تواند باعث موفقیت فوق العاده ای در جذب کاربر باشد.
توجه:
لازم به ذکر است قالبهای محتوایی (مانند متن کوتاه، عکس نوشته، کلیپ صوتی و …) استفاده شده در نرم افزار باید ملاک های ذکر شده در هر کدام از قالبها را داشته باشد.
نظر دهید!