بسمالله الرحمن الرحیم
ملاک های مورد نیاز و مهم در محیط پیام رسان ها
در پیامرسانها اصطلاحاتی وجود دارد که توضیح مختصری در خصوص آن ها ارائه شده و علاوه بر این اصطلاحات برای هر کانال خصوصیاتی است که همه این خصوصیات اگر بهصورت دقیق و صحیح باشند، برای جذب مخاطب و ماندگاری مخاطب مؤثر است.
خصوصیات اصلی کانال
- اعضا : به تعداد کاربران کانال یا گروه در پیامرسانها عضو (member) گفته میشود که این اعضای به دودسته واقعی و غیرواقعی (Fake) تقسیم می شوند.
نکته: برای شمارش اعضای کانال از واحد k معادل ۱۰۰۰ استفاده میشود. برای کانالهایی نیز که تعداد اعضای آنها بالای یکمیلیون کاربر است از واحد m معادل ۱۰۰۰۰۰۰ (میلیون) استفاده میشود.
- بازدید: تعداد مشاهده شدن پستهای کانال را بازدید (view) میگویند.
- ریزش و ارتقا: به کاهش تعداد اعضای کانال ریزش و به افزایش آن ارتقاء گفته میشود.
- تعیین هویت کانال و کاربر در پیامرسان که در آن پیامرسان قابلشناسایی است، شناسه یا ID نامیده میشود ( ID مخفف Identification ) که اگر بخواهیم در محیط اینترنت در بعضی از پیامرسانها آن را بیابیم با اضافه کردن آدرس اینترنتی سایت آن پیامرسان قبل از ID قابلمشاهده است.
الف: شناسه فرد( id فرد)
یکی از راههای ارتباطگیری بین مخاطبین پیامرسانها ارتباطگیری فردی است و شخص برای معرفی خود به دوستان یا دیگران میتواند آیدی شخصی خود را به دیگران داده تا این ارتباط برقرار شود. قبل از آیدی میبایست علامت @ را قرار دهد.
ب) :شناسه کانال (id کانال)
نام انحصاری کانال است که با @ شروع میشود. آدرس کانال برخلاف نام و نشانوارهی (لوگو) کانال که میتواند تکراری باشد منحصربهفرد است و نمیتوان دو کانال با آدرس یکسان داشته باشیم.
- آدرس اینترنتی مستقیم برای عضو شدن و پیوستن به یک کانال :(link join ) برای هر کانال یک لینک بلند توسط بعضی پیامرسانها در نظر گرفته میشود که توسط مدیران کانال قابلمشاهده است.برخی به این لینک، لینک بلند هم میگویند. تفاوتی که لینک join با لینک اصلی کانال دارد، در نوشتار آن است که دارای عملکردی متفاوت با لینک معمولی است بدین گونه که کاربر بعد از کلیک بر روی آن پنجرهای را مشاهده خواهد کرد که از کاربر میخواهد تا به کانال مذکور بپیوندند و با گزینههای بله و خیر حق انتخاب پیوستن و بستن پنجره را دارد با این تفاوت که لینک تنها برای ورود به کانال و مشاهده آن است نه پیوستن به آن کانال.
- نکته: هنگام تبلیغات یک کانال از لینک جوین یا لینک بلند آن استفاده میشود.
- کانال عمومی: چنانچه کانال عمومی ایجاد کرده باشید، حتماً بایستی شناسه کانال (ID) نیز ایجاد شود. این قابلیت در زمان جستجوی کانالهای عمومی نمایش مییابد و کاربران میتوانند بدون محدودیت به کانال اضافه شوند.
- کانال خصوصی: چنانچه کانال خصوصی باشد دیگر شناسه ندارد و فقط دارای لینک بلند است که توسط برخی از پیامرسانها برای کانال ساخته میشود. لینک بلند توسط مدیران کانال قابلمشاهده است. کاربران چنانچه این لینک را بهصورت دعوتنامه و یا در محتوای تبلیغ مشاهده کنند میتوانند به کانال بپیوندند (join) یا اضافه شوند.
- لینک مطلب: link-post برای هر مطلب در پیامرسانها یک لینک اختصاصی وجود دارد که به آن لینک مطلب link-post ) ) گفته میشود در ضمن این قابلیت برای پیامرسانهای تلگرام و ایتا امکان پذیر است اما پیامرسانهای سروش و گپ و بله و … این قابلیت را هنوز ندارند.
- تبادل: ارتباط بین دو یا چند کانال برای جذب عضو را تبادل مینامند. اصطلاح تبادل در محیطهای پیامرسان ، زمانی استفاده میشوند که کانالها جهت جلوگیری از ریزش اعضا و ارتقای کانال اقدام به تبلیغات متقابل با کانالهای دیگر میکنند و عبارتاند از:
- تبادلات تکی:تبادلی است که پس از توافق بر روی نحوه نمایش ( تعداد بازدید یا زمان نمایش ) بین دو کانال صورت میگیرد.
- تبادلات گروهی:تبادلی است که پس از توافق بر روی نحوه (تعداد بازدید، یا زمان نمایش) و ترتیب نمایش بین چندین کانال صورت میگیرد و پسازآن هر کانال اقدام به نمایش تبلیغ کانالهای دیگر میکند. در تبادل گروهی ممکن است رویههای دیگری نیز استفاده شود و برای آنها از اصطلاحات دیگری همانند چرخشی ، سنتری و … استفاده شود . اما اصول مربوط به تبادل که نمایش چندین کانال بر اساس توافق انجامگرفته است ثابت میباشد.
انواع دیگر تبادلات از قرار زیر هستند:
- تبادلات شبانه:نوعی دیگر از تبادل است که بهصورت تکی یا گروهی انجام میشود و در زمان استراحت کانال که معمولاً از اواخر شب تا صبح است انجام میگیرد.
- تبادلات لیستی:در این نوع از تبادلات با شرکت در گروه تبادلاتی که تعدادی از کانالهای نزدیک به هم را ازلحاظ تعداد جمع شدهاند و همه را در یک لیست منظم میکنند، صورت میگیرد. همه مدیران کانالهای که در لیست شرکت کردهاند باید لیست را در ساعت معین در کانالهایشان قرار دهند.
- ) بهتر است برای جذب بیشتر و بهتر مخاطب از همه نوع تبادلات و در ساعات مختلف استفاده شود.(
کارشناس پیامرسان اداره تبلیغ مجازی بهطور متوسط هرماه محیطهای ثبتشده را موردبررسی و ارزیابی محیطی قرار میدهد که این بررسی و ارزیابی در رتبهبندی و سطحبندی مبلغین فردی تأثیر دارد و برای گروههای تبلیغ مجازی در نوع حمایتها نیز مؤثر است. برخی از گزینههای قابل ارزیابی در پیام رسان ها عبارتند از:
- بررسی محیطی:
- تأسیس:زمان شروع به کار کانال در پیامرسان
- نظم: ارسال مطلب بهصورت روزانه و ماهانه و سالانه و حتی نظم مطالب در طول روز بررسی میگردد.
- ساختار:استفاده از همه قالبهایی که یک پیامرسان دارد و مقتضای مخاطبین کانال است. مثل (متن، عکس نوشته، صوت، کلیپ، استیکر و…) موردبررسی قرار میگیرد.
- ظاهر:بررسی مطالب ازاینجهت که بهصورت شکیل و زیبا در کانال درجشده باشند.( مثلاً متن طولانی در پیامرسانها باعث خستگی مخاطب خواهد شد و حتی شکل ظاهری کانال را تحت تأثیر قرار میدهد)
- همچنین استفاده از شکلک و ایموجی در زیباسازی محتوای کانال و گروهها مؤثر است که لازم است مبلغین به این قابلیت توجه ویژه نمایند.
- ارتباط: ( تعامل)در کانالهای پیامرسان عموماً ارتباط و تعامل یکطرفه است، بهنحویکه مدیر یا مدیران مطالبی را برای اعضایشان ارسال میکنند. در بررسی و ارزیابی محیطی از یک محیطی پیامرسان راههای ارتباطی اعضا با مدیر و مدیران موردبررسی قرار میگردد.
- نکته:ارجاع دهی و ارتباط با مخاطب از لوازم ضروری یک محیطی پیامرسان موفق است تا مخاطب بتواند ارتباطگیری کند و این ارتباطگیری به چند صورت میتواند صورت بگیرید.که در قسمت مشخصات گروه یا کانال و یا ذیل مطالب درج میگردد.
الف – ارتباط با شخص مدیر از طریق شناسه (ID) :در این نوع ارتباطگیری مدیر شناسه شخصی خود را قسمت مشخصات گروه یا کانال ( Profile ) قرار میدهد و یا در انتهای مطلب شناسه پاسخگوی همان موضوع را معرفی میکند.
ب – گروه:در این نوع ارتباط در کنار کانال گروهی راهاندازی میشود و بر اساس ساعات مشخصشده مدیر یا هر پاسخ گوئی از طرف کانال پاسخ مخاطبین خود را ارائه میکند.
ج – ربات:یکی دیگر از راههای پاسخ گوئی رباتهایی است که در بعضی پیامرسانها فعلاً فعال بوده و در بعضی هنوز راهاندازی نشده است، اما این نوع هم یکی از راههای ارتباطگیری برای کانال است که از امتیاز ویژهای برخوردار است.
- ارجاع:در ارزیابی و بررسی محیطی پیامرسانها یکی از ملاکهای که کارشناس محیط مبلغ را امتیاز میدهد، ارجاع برای مطالب است. مخصوصاً مطالبی که به هم مرتبط هستند.
- دو نوع ارجاع دهی وجود دارد:
- الف – سَندی:به این صورت اگر سند مطلب کوتاه است سند را در پینوشت یا در تصویر برای عکس نوشتهها بیان کند و اگر سند طولانی است بهمقتضای محتوای پیامرسانها که باید مختصر باشند ارجاع دهی با یک لینک به محیطی دیگر داده میشود اعم از سایت یا یک کانال مستندات و …
- ب – محتوای دیگر کانال:به این صورت که اگر این مطلب به یکی دیگر ز مطالب کانال ارتباط دارد و مطالب بهصورت عددی یا مرتبط به هم هستند را با لینک مطلب (link-post) مطلب قبلی یا مطالب قبلی به هم ارجاع میدهد تا مخاطب بهراحتی بهتمامی مطالب دست پیدا کند.
- ج. برچسبگذاری که برای دستهبندی مطالب درباره موضوعی خاص یا قالب خاص و یا عبارات خاص در یک محیط پیامرسان به هم ارجاع و پیوند داده میشود.
- برچسبگذاری: “هشتگ Hashtag”هشتگ در حالت اسم (در سایتهای اینترنتی شبکههای اجتماعی و ابزارها) یک کلمه یا عبارت است که قبل از ترکیب علامتگذاری میشود تا پیامهای مرتب یا مشخص با این موضوع شناسایی شود؛ همچنین زمانی که بهصورت مجزا به کار میرود، نماد # نیز مورداستفاده قرار میگیرد.
- در ارزیابی محیطیهای پیامرسان نحوه هشتگ گذاری و استفاده از این قابلیت که در اکثر قریب بهاتفاق پیامرسانها وجود دارد، موردبررسی قرار میگردد
- هشتگ گذاری یکی از راههای دسترسی سریع مخاطبین به مطالب یک موضوع یا قالب خاص و بهصورت کلی کلمه و کلمات خاص محسوب میشود.
…………………………………………….
https://ticketing.balagh.ir/node/16022
نظر دهید!