بسم الله الرحمن الرحیم
امروزه با ظهور و بروز شبکه های اجتماعی و پیام رسان اتفاقات تلخ و دشواری برای سایت ها و وبلاگ ها افتاده است، برخی مخاطبین خود را از دست داده و برخی مخاطبینشان کمتر شده است. شاید این موضوع به شکل عمومی نبوده و صرفا برای دسته ای از پورتال ها این اتفاق رخ داده باشد ولی پرداختن به این سوال که آینده سایت ها و بلاگ ها به چه سمت و سویی خواهد رفت، قابل توجه و مهم است.
برای بررسی این موضوع لازم است به نکاتی پیرامون نسل های مختلف وب بپردازیم:
وب ۱ با هدف دیجیتالیزه شدن همه اطلاعات موجود در دنیا شکل گرفت. در این نسخه از وب که بعد از سال ۱۹۸۹ اتفاق افتاد، همگان سعی کردند محتوای مکتوب و غیر مکتوب خود را در وب قرار دهند و یک پایگاه داده دیجیتالی از محتوای غیر دیجیتالی خود ایجاد کنند.
وب ۲ زمانی اتفاق افتاد که حجم انبوهی از اطلاعات در فضای مجازی منتشر شده و عملا کار را برای مخاطبین و خوانندگان بسیار بسیار سخت و دشوار می نمود و بر این پایه استوار شد که نوعی از تعامل را وارد چرخه خود کرده و مطالبی را که کاربران توصیه می کردند به دیگر کاربران نمایش دهد و اینگونه مخاطبین محتوای چکیده تر و مفیدتری را مطالعه می کردند.
وب ۳ اما پا را فراتر گذاشت، هوش مصنوعی و ارائه دقیق آنچه که مخاطب نیاز داشت را در دستور کار قرار داد، در واقع به واسطه این ابزار سعی کرد تا دقیقا هر آنچه که مخاطب به دنبال آن است را به سادگی هرچه تمامتر در اختیار وی قرار دهد.
به علاوه سهولت استفاده نیز باعث شد تا عموم جامعه به سمت استفاده از شبکه های اجتماعی رفته و سایت و وبلاگ ها شاهد اقبال کمتری نسبت به اوج دوران خود یعنی وب ۱ و اواسط وب ۲ باشند.
شاید به ظاهر عمر سایت ها و وبلاگ ها رو به افول است، در حالی که علیرغم همه نکات ذکر شده اصلا اینطور نیست! هرچقدر هم که شبکه های اجتماعی قوی و حرفه کار کنند در آخر به یک مساله نخواند رسید، مساله ای به نام صفحه فرود.
شرکت ها، مجموعه ها، گروه ها و افراد نیازمند یک صفحه فرود در وب هستند، وبی که دربر گیرنده سایت و وبلاگ می باشد. صفحه فرودی که در نتایج جستجو نمایش داده شده و بتواند آن شرکت یا … را به عموم مردم معرفی کند.
جالب است بدانید حتی قوی ترین شبکه های اجتماعی مثل توییتر و لینکداین و … نیز نتوانستند این نیاز کاربران را فراهم کنند و در نهایت کاربر به سمت صفحه ای خواهد رفت که هم خود معمار آن باشد، هم مورد اعتماد باشد و بعد از مدتی فیلتر یا از دسترس خارج نگردد و مهمتر اینکه در نتایج جستجوی موتورهای جستجو ظاهر شود.
با این تفاصیل در حال حاضر همچنان پرچم وب بالاست و قابل اعتماد تر از شبکه های اجتماعی.
محسن باقری